بامداد

محل تحقیقاتم در نت و نوشته هایم!

بامداد

محل تحقیقاتم در نت و نوشته هایم!

۸ نکته ی اساسی که هر بلاگر و نویسنده ای باید بداند


هر کسی که تجربه ی نوشتن داشته باشه، احتمالا سر این موضوع که نوشتن یکی از لذت بخش ترین کارهاست، با رنگی رنگی موافقه :) اینی که یک کاغذ و قلم جلوت داشته باشی و شروع کنی به نوشتن هر چیزی که داره از ذهنت میگذره، یه حس عالیه و حتی یه ایده ی خیلی خوب هست برای وقت هایی که با خودتون تنها هستین. راه دیگه ای که وجود داره، اینه که یک وبلاگ داشته باشید و حرف هاتون رو جایی بزنید که بقیه آدم ها هم ببینند، اینطوری یک عالمه نظر مفید هم در مورد نوشته هاتون دریافت میکنید.

اگه به نوشتن علاقمند هستین، ما براتون ۸ تا نکته آوردیم که رعایتشون میتونه کمکتون کنه که بهتر بنویسین :)  خلاقانه نوشتن یه پروسه ی خسته کننده ست، چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ فیزیکی. با تلاش زیاد و رعایت کردن نکات زیر میتونید به نحو احسن از مغز و تخیلاتتون برای نوشتن کار بکشید.

بی وقفه بخوانید

خواندن برای هر انسانی لازمه، با خواندن هرکس میتونه شخصیتشو کامل تر کنه. این کار باعث میشه ذهنت به جاهایی باز بشه که قبلا فکر میکردی راه هایی غیر قابل دسترسن. فرقی نمیکنه چی بخونی، مهم اینه که بخونی، هرچیزی که بخونی مطمئن باش باعث رشد ذهنت میشه. مسافرت کردن و خواندن تنها چیزهایی هستند که بی برو برگرد باعث رشد و تعالی ما میشن.

یه محیط کار مناسب با روحیه تون بسازید

منظورم این نیست که حتما باید تو سکوت مطلق و آرامش کامل بنویسی، خلاقیت چیزیی که برای هرکس متفاوته – روشی که ممکنه برای یه نفر جواب بده، شاید برای تو جوابگو نباشه. بعضی ها نوشتن تو کافه های شلوغ رو دوست دارند، بعضی ها دوست دارند درحال گوش دادن به موسیقی بنویسند و من خودم ترجیح میدم تو سکوت اتاق مطالعه م بنویسم.

طرح کلی داشته باشید

هرچیزی که میخوای بنویسی یه مقاله کوتاه یا یه رمان به یه طرح قبلی و پیش نویس نیاز داره به دو دلیل: اولا اینطوری هیچ چیزی از قلم نمیافته و دوما میتونی راحت به موضوعها نظم بدی و به ترتیب بنویسیشون. و هیچوقت فراموش نکن که بند بند نوشته ی تو باید در جهتِ هدفِ کل متن باشند.

هرجا که میروید با خود یک دفتر ببرید

بعضی وقتها اتفاق میافته که روزها بی ایده بگذرن ولی در طول فقط یه روز به اندازه ی یک ماه ایده به سرت هجوم بیاره. این خیلی خوبه. ولی ممکنه همه شون رو فراموش کنی. به همین دلیل لازمه که هرجا میری با خودت یه دفتر داشته باشی. هیچوقت به حافظه ت اطمینان نکن مخصوصا وقتی پای ایده های بکر درمیان باشه.

رابطه هایتان را به صورت کوتاه مدت محدود کنید 

گاهی وقتها خوبه که با اطرافیانت – چه اشیا و چه انسانها – قطع رابطه کنی، و خودت رو با افکارت تنها بزاری. وبگردی ممکنه بتونه به ایده هات پروبال بده ولی نه همیشه. یادت باشه که فیسبوک و یوتیوب با اون همه عکس گربه های دوست داشتنی فقط حواس تورو پرت میکنن.

 همه ی شرایط نویسنده بودن رو بپذیرید

دیر یا زود ایده هات تموم میش و اون موقع خواهی فهمید که نویسنده بودن چه کار سختیه. بیکاری کوتاه مدت چیزیِ که برای همه ی نویسنده ها پیش میاد باید قبولش کنی. این بیکاری هم یه روز تموم میشه پس قرار نیست که وقتی به این مرحله رسیدی بترسی و تسلیم بشی. به جای ترس و وحشت زدگی میتونی بشینی مطالب جدید بخونی و تحقیق کنی تا آخرش یه منبع الهام پیدا کنی.

 یک منتقد مورد اعتماد پیدا کنید

این منتقد میتونه هرکسی باشه، دوستت، همسرت یا حتی مادرت. فقط کسی رو پیدا کن که مشتاق مطالبت رو بخونه و نظرش رو صادقانه بهت بگه. این نظرات میتونن کارت رو بهبود بدن.

به خودتان باور داشته باشید

یکی از مهمترین قوانین نویسندگی اعتماد به خودتونه. باید باور داشته باشی که چیزی رو که شروع کردی میتونی تموم کنی. اگه به خودت شک داشته باشی کارت رو نیمه تموم رها میکنی یا اینکه با رنج و سختی تمومش میکنی. چیزایی که تو قلبت هستن رو بنویس، نظر دیگران رو بپرس ولی همیشه به هدف خودت فکر کن.

منبع